آیت الله علمالهدی: سر جای خود نشاندن دلالان کار سختی نیست / اگر جریان بدحجابی شروع شود نحسی آن گریبان همه را میگیرد
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۳۴۴۴
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مشهد به دلیل دارا بودن موقعیت و شرایط خاص، اکنون مورد تهاجم دشمن هم از نظر امنیتی و هم فرهنگی قرار گرفته است.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، آیت الله سیداحمد علمالهدی روز سه شنبه در خطبههای نماز عید سعید فطر در حرم منور رضوی، با اشاره به حضور رییس قوه قضاییه در صفوف نمازگزاران فطر مشهد، افزود: از دستگاههای امنیتی و متولیان امر درخواست داریم ۲ حادثه امنیتی روی داده در مشهد طی ماه مبارک رمضان را مورد بررسی بیشتری قرار دهند، زیرا یک جریان خاص میخواهد مشهد را، که مورد توجه همه مسلمانان است، به هم بریزد تا در نهایت به کشور آسیب بزند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی به حادثه ۱۶ فروردین ماه و حمله به روحانیان جهادی در حرم مطهر رضوی اشاره کرد و گفت: در حادثه نخست این روحانیان تاثیرگذار در جنایتی علیه مکتب اهل بیت (ع) به خون غلتیدند و نمیتوان گفت که این حادثه تصادفی بوده است.
امام جمعه مشهد ادامه داد: همچنین در حادثه دیگری یک پاکبان زحمتکش در هنگام انجام وظیفه، هدف گلوله قرار گرفت، که دستگاههای مربوط باید این دو حادثه را از نظر علت وقوع پیگیری کنند.
آیت الله علم الهدی افزود: اینکه یک پاکبان زحمتکش را در روز روشن از دو سوی خیابان هدف گلوله قرار دهند، مساله سادهای نیست و باید مساله بررسی شود، عاملان این نوع حوادث شهر را هدف قرار داده اند.
وی همچنین با اشاره به راهپیمایی روز قدس گفت: راهپیمایی اخیر روز جهانی قدس ثابت کرد امت اسلامی پای کار مقاومت است و این حرکت نافذ در پهنه امت اسلامی، مورد توجه مسلمانان قرار گرفته است.
امام جمعه مشهد همچنین به برخی گرانی ها، که علیرغم ثبات نرخ ارز در کشور وجود دارد، اشاره و بیان کرد: این گرانیها هیچ ارتباطی به تحریم ندارد و برخی عناصر سودجو میخواهند از این موقعیت اقتصادی سوءاستفاده کنند و یک مشت افراد دلال و احتکار کننده، که از هیچ جنایتی فروگذار نیستند، عامل این گرانیها هستند.
آیت الله علم الهدی گفت: سر جای خود نشاندن این عناصر سودجو برای این نظام مقتدر، کار سختی نیست و باید این مساله از سوی مسوولان پیگیری شود.
خطیب جمعه مشهد همچنین با انتقاد از برخی مظاهر بدحجابی، خواستار احساس مسوولیت همه آحاد جامعه در این خصوص شد و گفت: اگر جریان بدحجابی در جامعه شروع شود نحسی آن گریبان همه را میگیرد، فریضه امر به معروف فقط به ماموران و دادگاه و حکومت مربوط نمیشود، بلکه احیای این فریضه بر آحاد مردم واجب است.
وی همچنین عید فطر را روز مغفرت و بخشش دانست و گفت: در خانه خداوند همیشه بر روی بندگان باز است و بنده میتواند در طول زندگی به آن اتکا داشته باشد، امروز نیز اختصاصا به فرمان پرودگار روز آشنایی و آشتی با خداست.
امام جمعه مشهد عید فطر را روز نجات از سرگردانی دانست و گفت: حتی اگر با خدا جدایی داشته ایم، خدا ما را در این ماه بخشیده است و اکنون با خدا آشتی کرده ایم، لذا امروز برای همگان عید است. حرم مطهر رضوی مملو از نمازگزاران/ استفاده خودجوش از ماسک بهداشتی
نماز عید سعید فطر ساعت ۶:۵۰ دقیقه در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی به امامت آیت الله علم الهدی اقامه شد و علاوه بر همه رواقها، در صحنهای حرم مطهر رضوی، که پیشتر مفروش گردیده بود، با حضور نمازگزاران برپا شد.
در آغاز اقامه نماز به دلیل پرشدن صحنها، خادمان حرم رضوی در برخی ورودیهای حرم از ورود نمازگزاران جلوگیری کرده لذا فضای روبروی دروازههای بازرسی مفروش شده و مردم نماز خود را در فضای بیرون حرم با اتصال به جمع نمازگزاران اقامه کردند.
نوجوانان و جوانان دست کم نیمی از جمعیت نمازگزار را تشکیل میدادند و حدود ۶۰ درصد حاضران در آیین نماز عید فطر بدون تاکید و اجبار خادمان حرم رضوی، پیش از ورود به حرم رضوی از ماسک بهداشتی استفاده کرده بودند.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: آیت الله علم الهدی عید سعید فطر ماه مبارک رمضان ماه مهمانی خدا نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی آیت الله علم الهدی حرم مطهر رضوی جمعه مشهد عید فطر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۳۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جنجال شعرخوانی علم الهدی درباره منیژه از تریبون نماز جمعه /مشاوران شما بیت هایی بهتر از شاهنامه را می توانستند پیدا کنند
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه اصلاح طلب هم میهن در گزارشی با عنوان «نگر تا نباشی به جز دادگر» نوشت؛
چند سال پیش که شهرداری مشهد ذوقی به خرج داده بود و تصویرهایی از شاهنامه در و دیوار شهر را آراسته بودند، دستور به زدودن این تصویرها داده شد، گویی که بین این تصویرها و آنچه مشهد به آن شهره است، تقابلی وجود دارد. چندین دهه به دلیل همین تصور، توسعه و رسیدگی به آرامگاه فردوسی که یکی از بزرگترین شاعران و حکیمان ایران است، متوقف بود تا اینکه از مقامات بالاتر حکم به آبادانی آرامگاه فردوسی داده شد.
مقامات استانی و از جمله امام جمعه شال و کلاه کردند و به آرامگاه فردوسی رفتند. اگر اسم این مقامات و فردوسی را کنار هم در موتورهای جستوجوگر بنویسید و نتایج را هر چه بالا و پایین کنید، همان چند عکس را خواهید دید. با چنین پیشینهای است که سخنان آیتالله علمالهدی و استنادش به شاهنامه برای دفاع از اجبار در پوشش با واکنشهای بسیاری روبهرو شده است.
علمالهدی گفته است: مسئله حجاب نیز یکی از همین هویتهای دینی و ملی است. اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بهخصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید. او همچنین بهعنوان نمونه بیتی از شاهنامه خوانده است که منیژه خطاب به بیژه گفته است: منیژه منم دخت افراسیاب/برهنه ندیده تنم آفتاب
این سخن که زنان ایرانی براساس آنچه به ما رسیده، پوششی برای موی سر داشتهاند یا چیزی شبیه چادر حتی، نادرست نیست. حتی این سخن که در شاهنامهی فردوسی پاکدامنی و شرم از ویژگیهای مثبت زنان و البته مردان شمرده میشود، هم بیراه نیست، هرچند تعریف پاکدامنی در نگاه حکیم توس و امام جمعه مشهد متفاوت است، اما بیتی که آقای علمالهدی به آن ارجاع داده، ربطی به زنان ایران ندارد. افراسیاب شاه توران است و منیژه دختری تورانی است نه ایرانی. این به خودی خود ایرادی در استدلال امام جمعه به حساب نمیآید و میتواند بگوید که حکیم خصلت نیکو را حتی در دشمن ستوده است. ماجرا از اینجا جالب میشود که بدانیم این بیت را منیژه کی خوانده است و اصلاً ارتباطی به پوشش سر دارد یا نه؟
منیژه دلبستهی بیژن شاهزادهی ایرانی میشود و -به زبان امروزی- او را چیزخور کرده بیهوش به شبستان خود میآورد و همهی این اتفاقات بدون اجازهی والدین و بدون پیمان زناشویی -که از قضا در ایران باستان هم مرسوم بوده- رخ میدهد. بیژن در قصر او به هوش میآید و باقی قضایا و منیژه در چنین لحظات احساسی دربارهی اهمیت چیزی که به بیژن عرضه میکند این بیت را به زبان میآورد که تا به حال چنین بوده، اما بعدش را میتوان در شاهنامه خواند.
البته اگر مشاوران امام جمعه با شاهنامه به از این بودند که هستند، بیتهایی میتوانستند پیدا کنند که به کارشان بیاید، مثلاً آنجا که شیرین میگوید:
به سه چیز باشد زنان را بهی/ که باشند زیبای گاه مهی/ یکی آنک با شرم و با خواسته است/ که جفتش بدو خانه آراسته است/ دگر آن که فرخ پسر زاید او/ ز شوی خجسته بیافزاید او/ سه دیگر که بالا و رویش بود/ به پوشیدگی نیز مویش بود
این ابیات به روشنی از پوشیدگی موها میگوید، درحالیکه در بیت استنادی امامجمعهی مشهد، تفاوت برهنگی و نداشتن پوشش سرنادیده گرفته است. این مغالطه در سخنان بسیاری دیگر از مقامات هم دیده میشود. نداشتن پوشش سر با برهنگی هممعنا نیست. با این حال همچنان که در بیت انتخابی امام جمعه مشهد و این ابیات میبینیم هیچکدام توصیهی فردوسی نیست و سخنان شخصیتهای شاهنامه است. شاهنامه مثل هر متن کهن ادبی در کنار ارزشهای ادبی و زیباشناختی و روایی خود، مجموعهای از ارزشهای اخلاقی و اجتماعی زمانهی خود را منتقل میکند که به دنیایی دیگر تعلق دارند، چنانکه در همین بیتهای بالا پسرزا بودن جزو ارزشهایی شمرده شده است.
در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند و از جملهی آنان تهمینه است مادر سهراب که در شاهنامه زنی ستوده است و تنها یک شب همخواب رستم بوده است. رودابه مادر رستم نیز در راه دادن زال به قصرش از موی خویش کمندی بافته و انداخته و بعد هم که ماجرا در شاهنامه روشن است.
در این میان داستان گردآفرید اگرچه متفاوت است، اما در کنشگری از روابط خصوصی پیشتر رفته و اگر روی و موی پوشیده به این خاطر است که شناخته نشود و آنجا که روی و موی گشاده به قصد فریب دشمن است:
رها شد ز بند زره موی اوی/ در افشان چو خورشید شد روی اوی/ بدانست سهراب کو دختر است/ سر و موی او از در و افسر است
درست است که فکر میکنم شاهنامه ارزشهای جهانی دیگر را منتقل میکند و چنین استناداتی به آن راه به جایی نمیبرد، اما به نظرم از قضا در شاهنامه برای صاحبان مقام و قدرت توصیههایی شایستهتر میتوان یافت، مضمونهایی که بارها تکرار شده است. یکی از این مضمونها دادگری است. دادگر در شاهنامه همصفت خداوند است که جای نام نشسته است و هم وظیفهی صاحب قدرت. فردوسی میگوید، پادشاهی که دادگر باشد، نیازی به فریادرس ندارد: کجا پادشا دادگر بود و بس/ نیازش نیاید به فریادرس
2727
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902919